Pikkujouluaikaan tapahtumaturvallisuus on erityisen ajankohtaista, kun moni piipahtaa yökerhoissa ja keikoilla. Miten Tullikamarilla ja Tavara-asemalla pidetään huoli, että illanvietot sujuvat mukavasti?
– Kannustamme asiakkaitamme kohtelemaan kanssajuhlijoita fiksusti. Muistutamme turvallisemman tilan periaatteista jo lippuostoksen yhteydessä – mutta myös illan aikana talojen näytöillä. Lukaisemalla periaatteet nettisivuiltamme ennen juhlahumuun lähtemistä varmistat, että sinulla on etiketti hallussa, vinkkaa talojen tuotantopäällikkö Lotta Ahtinen.
Tärkeässä roolissa ovat Securitaksen järjestyksenvalvojat, jotka työskentelevät kummassakin talossa.
– Oli huoli tai ongelma mikä tahansa, niin järjestyksenvalvojalta voi tulla kysymään ensimmäisenä. Olemme paikalla asiakkaita varten – neuvomassa, opastamassa ja auttamassa, kiteyttää Securitaksen projektipäällikkö Joonas Puhakainen.
Ongelmatilanteita ratkotaan aina ensin neuvoin ja kehotuksin
Tiesitkö, että suurin osa järjestyksenvalvojan työstä on asiakaspalvelua? Se voi tarkoittaa vaikkapa vieraiden vastaanottamista talon ovella, erityistarpeisten asiakkaiden avustamista ja tiedusteluihin vastaamista.
Voimankäyttötilanteita tulee eteen vain harvoin. Tämä varmistetaan ennakoinnilla: järjestyksenvalvojat sijoittuvat näkyville ja puuttuvat tapahtumiin ennaltaehkäisevästi. Työtä ohjaa myös lainsäädäntö. Järjestyksenvalvojan on noudatettava pienimmän haitan periaatetta, eli ratkottava ongelmatilanteita aina kun mahdollista ensin neuvoin ja kehotuksin.
Entä miksi joskus näyttää siltä, että järjestyksenvalvoja ei tee mitään? Reagointi tilanteisiin on usein huomaamatonta ja hienotunteista. Järjestyksenvalvojat kommunikoivat nopeasti radiopuhelimilla. Kun asiakas juttelee yhden työntekijän kanssa, voivat muut olla jo ratkaisemassa ongelmaa.
– Takaamme asiakkaille turvallisia tapahtumia usein heidän itsensä sitä huomaamatta, Puhakainen tiivistää.
Turvallisuutta tukee syrjinnänvastainen työ
Tullikamari ja Tavara-asema ovat liittyneet keväällä 2024 We Speak Gay -verkostoon ja ovat sitoutuneet olemaan sateenkaariystävällisiä tapahtumapaikkoja. Talojen henkilöstöä on myös koulutettu yhdenvertaisuudesta.
Häirintäyhdyshenkilönä työskentelee tuotantopäällikkö Lotta, johon voi ottaa yhteyttä mieltä askarruttavissa asioissa.
Vuodenvaihteessa Tullikamari sulkee ovensa perusparannuksen vuoksi, ja tapahtumat keskittyvät jatkossa Tavara-asemalle. Sinne on äskettäin tuotu tarroja, joissa on suora qr-koodi ja ohjeistusta häirintätapauksiin – tällä pyrimme madaltamaan kynnystä häirintäilmoituksen täyttämiseen.
Tehdään yhdessä pikkujoulukaudesta meille kaikille turvallinen!
Kuva: Laura Vanzo